
Zaražena hrana sve je veća opasnost za zdravlje
13.02.2019.Autor: Alistair Balderson, Head of Supply Chain Insight, IGD
OPSKRBNI LANAC U PREHRAMBENOJ INDUSTRIJI
IGD razmatra ekonomske razloge ulaganja u automatizaciju i prikazuje neke nove tehnologije koje će oblikovati logistiku trgovine prehrambenim proizvodima u idućim godinama.
Kupci namirnica u Europi sada imaju dobar razlog za optimizam. Izbor i kvaliteta proizvoda i dalje se poboljšavaju te izlaze ususret brojnim željama kupaca i potrošača. Cijene su konkurentne kao i uvijek, a u tome predvode diskonteri s ograničenim asortimanom. Praktičnost je najvažnija: kupci imaju nekoliko načina da dođu do proizvoda koje žele i koji se uklapaju u njihov životni stil, bilo da je riječ o kupnji u velikim hipermarketima, isporuci na kućnom pragu ili posjetu maloj, ali potpuno opremljenoj obližnjoj trgovini.
No, u pružanju te visoke razine usluge svojim potrošačima, europski maloprodajni trgovci i proizvođači stvaraju izazovan poslovni model. Intenzivna konkurencija stvara pritisak na smanjenje cijena, a tržišne količine uglavnom su ujednačene širom Europe. Količine slabije rastu na povećanom cjelokupnom prodajnom prostoru, a glavna mogućnost za povećanje posla jest – oteti ga konkurenciji.
U međuvremenu, troškovi rada nadišli su cijene, pa maloprodajni trgovci i proizvođači trebaju postati produktivniji, stvarajući svakim radnim satom veće vrijednosti kako bi održali profitabilnost. Poboljšanje ekonomskih uvjeta diljem kontinenta i povećanje radno-intenzivnih puteva prema tržištu, poput online i convenience kanala, potaknuli su veću potražnju, a ponuda radne snage ograničena je starenjem populacije i odlaskom u mirovinu i time što drugi sektori postaju privlačniji za zaposlenje.
Pushi pull faktori izazivaju promjene
Komercijalni pritisak uzrokuje hitne promjene: ako businessi žele zaštititi svoje marže, osobito njihovi lanci opskrbe, moraju se razvijati i transformirati. No, osim ovoga guranja u promjenu, postoje i značajni čimbenici povlačenja. Tehnologija se ubrzano razvija, što čini ozbiljnu promjenu održivijom opcijom, a businessi traže načine kako poboljšati održivost.
Vidimo da transformativne promjene vjerojatno potječu iz unapređenja električnih i autonomnih vozila, pogotovo ako se napajaju iz čistih izvora energije. Businessi će morati razmotriti što bi to moglo značiti za njihove vozne parkove i lokacije koje opskrbljuju. Brz napredak tehnologije, Industrija 4.0, također će stvoriti goleme količine podataka. Businessi koji uspiju kontrolirati i iskoristiti te podatke moći će stalno pratiti svoj opskrbni lanac, poboljšati učinkovitost u realnom vremenu i kontinuirano poboljšavati radne operacije.
Kakva bi trebala biti buduća rješenja u opskrbnom lancu u prehrambenoj industriji?
Sve navedeno jasno pokazuje je da je pred nama vrijeme za promjenu: pritisak na marže, manje radnika i niz uzbudljivih tehnoloških rješenja koja postaju dostupnija.
No businessi trebaju smjernice koje će im pomoći odrediti kako nastaviti. Mnoge investicije bit će veliki kapitalni projekti i kao takvi će se procjenjivati: koliki je njihov povrat na kapital, koliko je poboljšanje operativne marže i tako dalje. Oni također moraju služiti potrebama potrošača, pružajući ciljeve usluge kao što je dostupnost. No, jednako je važno imati na umu i druge karakteristike tih rješenja:
Veći businessi često će biti oni koji imaju sredstva da napreduju, no kad je riječ o riskantnom poduzetničkom razmišljanju, to je druga tema. Kako god bilo, vjerojatno je da će nekim tehnologijama trgovci morati pružiti vodeću ulogu kako bi razvili tehnički konsenzus, kao što smo to vidjeli kod Walmarta tijekom posljednjih nekoliko godina.
Automatizacija na djelu
Istraživši zašto poslovanja moraju napredovati kad je riječ o automatizaciji i kako bi joj trebali pristupiti, navodimo neke od ključnih tehnologija koje transformiraju logistiku i distribuciju: