Od Zagreba do Osake, uspjeh transporta ovisi o preciznosti i pouzdanosti logistike
Svake godine, od svibnja do rujna, diljem svijeta održi se više od 15.000 velikih glazbenih koncerata i festivala, a globalna koncertna industrija u 2024. godini generirala je gotovo 35 milijardi dolara prihoda. Samo jedna stadionska turneja, poput aktualne turneje Taylor Swift, uključuje više od 90 kamiona opreme i desetke tona pozornica, LED panela i rasvjetne tehnike. U Hrvatskoj, gdje se ljeti održi više od 200 glazbenih događanja većeg formata, isti logistički izazovi dolaze na domaći teren.
Ljeto svjetskih turneja: Tisuće koncerata, stotine tona opreme
Upravo zbog složenosti i brzine ovih projekata, transportna rješenja postaju nevidljivi temelj svakog spektakla. Od zračnog prijevoza osjetljive elektronike do cestovnog transporta montažnih bina, svaki detalj mora biti usklađen – jer jedan dan kašnjenja može značiti otkazivanje nastupa.
„Kao i svake godine, s dolaskom koncertne sezone naši su kapaciteti usmjereni na prijevoz tehničke opreme za velike glazbene događaje“, ističe Zoran Starčević, direktor cargo-partnera Hrvatska. „S obzirom na kompleksnost produkcija, iskustvo iz drugih izazovnih projekata itekako nam pomaže – kao što je bio slučaj s EXPO-om 2025., gdje smo prevezli ključne elemente hrvatskog i austrijskog paviljona u Osaku. Takvi projekti traže potpunu točnost, fleksibilnost i brzu prilagodbu, što je i temelj dobre logistike za glazbenu industriju.“
Što sve podrazumijeva logistika glazbenih spektakala
Za razliku od standardnog teretnog prijevoza, koncertna logistika nosi specifične izazove: od transporta montažnih bina, video i rasvjetne opreme te osjetljivih instrumenata, do usklađivanja međunarodnih carinskih procedura i ulaska u gradove pod posebnom regulacijom prometa.
Logistički timovi moraju precizno planirati rute, rukovati teretom različitih dimenzija i vrijednosti, a pritom održavati maksimalnu pouzdanost unutar vremenskih okvira koji ne trpe odstupanja. Svaki koncert funkcionira kao pokretna tvornica – koja se mora preseliti s kontinenta na kontinent bez zastoja. Upravo zato ključni igrači u industriji turneja traže partnere koji ne nude samo prijevoz, već i stratešku sigurnost.
Nedavan primjer takve strateške suradnje bila je podrška cargo-partnera renomiranoj južnokorejskoj zabavnoj kompaniji koja zastupa vodeće K-pop idole. Pet zračnih pošiljki iz Seula u Los Angeles isporučilo je više od 18 tona robe – uključujući svjetleće štapiće, foto kartice i albume – na vrijeme za veliku promotivnu kampanju. Kako bi se izbjegla kašnjenja, tim u Los Angelesu uskladio je radno vrijeme s korejskom vremenskom zonom i osigurao brzo carinjenje tijekom vikenda, pokazujući preciznost potrebnu u globalnoj logistici glazbene industrije.
Zahvaljujući znanju koje su godinama gradili na najzahtjevnijim međunarodnim projektima, stručnjaci iz cargo-partnera ističu važnost koordinacije, točnosti i transparentne komunikacije – bilo da se radi o rock koncertu u Zagrebu ili svjetskoj izložbi u Japanu. Logistika je, poručuju, jedini backstage koji ne smije kasniti.