Jedan od posljednjih regionalnih lanaca supermarketa u Austriji, Unimarkt, odlučio je zatvoriti svoju maloprodajnu mrežu i prodati svih više od 90 trgovina konkurenciji. Odluka dolazi samo nekoliko mjeseci nakon proslave 50. godišnjice osnutka, čime završava pola stoljeća povijesti ovog lanca, osnovanog 1975. godine.
Više od 600 zaposlenika pogođeno
Oko 120 zaposlenika u sjedištu u Traunu i 500 u poslovnicama prijavljeno je austrijskom zavodu za zapošljavanje (AMS) putem sustava ranog upozorenja. Riječ je o zakonski obveznoj proceduri kada postoji rizik za veći broj radnih mjesta. Iako konačni otkazi još nisu doneseni, cilj je da većinu trgovina preuzmu konkurenti i da se time očuva što veći broj radnih mjesta.
Generalni direktor Andreas Hämmerle naglasio je:
„Naša je ambicija osigurati da trgovine i zaposlenici pronađu nove vlasnike te da ruralna područja nastave imati stabilnu opskrbu.“
Razlozi za povlačenje
Unimarkt je posljednjih godina izgubio tržišnu snagu. Tvrtka je držala oko 2 % udjela u austrijskom supermarket-segmentu, dok konkurenti poput Spara, Rewea (Billa, Penny, Bipa) i Hofera (Aldi) raspolažu daleko većim resursima i širim asortimanom.
Unatoč pokušajima modernizacije – uključujući online trgovine (zatvorene 2023. i 2024. zbog neisplativosti) i UNIBox samoposlužne trgovine (ugašene nakon odluke Ustavnog suda o ograničenju radnog vremena) – poslovni model se pokazao neodrživim.
U financijskoj godini 2024./25. Unimarkt Handelsgesellschaft ostvario je prihod od 287 milijuna eura, ali uz gubitke. Već u prethodnoj godini zabilježen je minus od 16 milijuna eura, dok je tržišni udio dodatno pao.
Što će biti s trgovinama?
Poslovnice će ostati otvorene dok traje proces prodaje. Police su pune, plaće se isplaćuju redovno, a uprava tvrdi da nema znakova masovnih otkaza.
Kao potencijalni kupci spominju se Spar, Rewe grupa i njemački diskonter Norma, koji bi time mogao proširiti svoje prisustvo u Austriji. Prema industrijskim izvorima, interes pokazuju i kompanije izvan prehrambenog sektora.
Strogi austrijski propisi o prostornom planiranju otežavaju otvaranje novih supermarketa, pa postojeće lokacije Unimarkta predstavljaju rijetku i vrijednu priliku za širenje konkurencije.
Veleprodaja i logistika nastavljaju
Odluka se odnosi isključivo na maloprodaju. UNIGroßhandel (veleprodaja) i UNILogistik (logistika) nastavljaju s radom. Time Unimarkt ostaje aktivan u segmentu distribucije, dok se potpuno povlači iz supermarketa. Kao potencijalni kupac distribucijskog dijela spominje se Kiennast, etablirani veletrgovac.
Reakcije sindikata i industrije
Sindikat GPA traži socijalni plan i jamstva za radnike, dok predsjednik Trgovačkog udruženja Rainer Will upozorava da je slučaj Unimarkta znak ozbiljnog pritiska na austrijsku maloprodaju. Visoki troškovi energije i rada, pad kupovne moći i birokratski tereti dodatno smanjuju ionako tanke marže.
Industrija očekuje da će se proces prodaje odvijati postupno, transparentno i pod nadzorom Savezne agencije za zaštitu tržišnog natjecanja (BWB), bez masovne rasprodaje ili „cherry pickinga“.
Kraj jedne ere
Unimarkt, osnovan 1975., bio je prepoznat kao regionalni lanac s jakom bazom u Gornjoj Austriji i Štajerskoj. Njegov nestanak s tržišta označava kraj jedne maloprodajne ere i povećat će koncentraciju u austrijskom trgovačkom sektoru.
Proslava 50. godišnjice trebala je biti potvrda stabilnosti, no postala je uvertira za kraj. Unimarktova povijest pokazuje koliko je izazovno održati regionalni lanac u vremenu dominacije globalnih i nacionalnih divova.
Izvori: Krone, oe24, Der Standard