IN STORE  in your country  
HRVATSKA
Inovacije
14.11.2019.

Posjetili smo

Taste the Future

IZVJEŠTAJ SA SAJMA ANUGA 2019.

Ovogodišnji sajam Anuga održavao se od 5. do 9. listopada, a ugostio je 170.000 posjetitelja iz 201 zemlje te 7.500 izlagača iz 106 zemalja.

Trendovi, inovacije i vizionarski koncepti hrane samo su neke od tema kojima se bavio ovogodišnji sajam Anuga. Zanimljiva je činjenica kako je sajam baš ove jeseni proslavio stotu godišnjicu održavanja, a trajao je od 5. do 9. listopada. Prema riječima organizatora, Anugu je posjetilo preko 170.000 sudionika iz cijelog svijeta, pa se slobodno može reći da se radi o najznačajnijem događaju u globalnoj prehrambenoj industriji. Na poznatoj kelnskoj adresi sajam je ove godine održan pod sloganom Taste the Future te je ponovno srušio sve rekorde kada je riječ o broju izlagača i posjetitelja.

U InStore magazinu trudimo se biti ukorak s trendovima i pratiti novitete, a posjet Anugi obavezan je dio našeg godišnjeg plana. Naime, naša redakcija svog predstavnika na sajmu ima od 2015. godine. Kao jedini regionalni b2b magazin u FMCG-u vodimo se načelom da smo grupno uvijek jači, stoga smo ovaj puta na Anugu poslali predstavnike iz svih zemalja - od Slovenije do Makedonije.

Prvi dan sajma posvetili smo posjetu štandova iz cijele regije. Kako se radi o brojci od 86 izlagača, unaprijed smo znali da nas čeka puno hodanja. Sajam je organiziran tako da su izlagački prostori tematski određeni. Upravo zato, moguće je pronaći čitave hale posvećene raznim segmentima prehrane poput mesa, pekarskih proizvoda, pića, zamrznute hrane, organskih proizvoda i brojnih drugih. Na našu sreću, svaka je zemlja imala i nacionalni štand na kojem je bilo grupirano više proizvođača, što nam je uvelike olakšalo posao.

Izlagači iz cijelog svijeta predstavili su cjelokupan spektar proizvoda u čak deset hala. Ovogodišnja Anuga okupila je više od 170.000 posjetitelja iz 201 zemlje, što je 3 posto više nego u 2017. godini, te oko 7.500 izlagača iz 106 zemalja. Tako je postavila nove rekorde posjećenosti. Također, vrijedi reći kako je udio stranih izlagača bio gotovo 90 posto, a posjetitelja više od 75 posto.

Vjerujem kako je doista lako pročitati ove brojke, kimnuti glavom i nastaviti svojim poslom. No, često se dogodi da si jednostavno nismo u stanju točno predočiti njihovo značenje. Podsjetimo se, sajmu je prisustvovalo čak 7.500 izlagača! To podrazumijeva jednako toliko izložbenih prostora - od onih malih od par četvornih metara, pa sve do najvećih od par stotina četvornih metara. Teško je zamisliti o kolikom je događaju zaista riječ. Tek kada kročite u prostor koji može primiti nekoliko aviona, shvaćate da ste jedinka u masi od 170.000 pojedinaca koja prolazi hodnicima sajmišta u Kölnu. Često i oni postanu tijesni za prolaz, a izazovno je i čuti vlastite misli zbog kakofonije glasova na mnogobrojnim jezicima.
Hrvatska

Hrvatsku je na Anugi predstavilo čak 18 proizvođača. Veliku ulogu odigrala je Hrvatska gospodarska komora koja je pomogla organizirati predstavljanje hrvatskog štanda koji je objedinio proizvode čak 10 proizvođača među kojima su: AGRO-ORE, Apimel, Čakovečki mlinovi, Hermes International – Dida Boža, Kraš, Maraska, Mygros, Prodan Tartufi, UJE i Veržak med.

U kratkim razgovorima s izlagačima saznali smo da svi prepoznaju Anugu kao izvrsnu mogućnost za predstavljanje novim klijentima, kao i priliku za brzo i fokusirano prikupljanje kontakata te obavljanje sastanaka s postojećim partnerima. Naime, sajam u to vrijeme na jednom mjestu okuplja većinu predstavnika iz industrije hrane. Također, svi su istaknuli vrijednost financijske i savjetodavne potpore Hrvatske gospodarske komore koja domaćim kompanijama pomaže u što učinkovitijem predstavljanju na sajmu.

Nakon toga krenuli smo u potragu za ostalim štandovima iz Hrvatske koji su bili diljem sajma. Tražili smo tvrtke Dupin, Frozen Food International, New bakery, Obala grupu, Pekar, Podravku, Svesa food-beverages – Let's Pizza te Zigante tartuffe.

Najlakše smo pronašli Zigante tartuffe koji su imali samostalan štand blizu onog nacionalnog. Lijep izlagački prostor s puno zanimljivih uzoraka hrane s tartufima već je prvi dan stvorio gužvu. Nije bilo lako probiti se do domaćina gdje smo malo porazgovarali s gospođom Ester Kraljević, koja nam je rekla: Sajam Anuga je mjesto taljenja novih tržišta i trendova, gdje se širokoj, ali i ciljnoj publici nudi niz novih i interesantnih tema te se grade vrhunske poslovne mreže. Ovo nam je treća godina gdje prisustvujemo u vlastitom angažmanu. I ove se godine pokazao iznimno veliki interes za bogatim izborom Zigante proizvoda s tartufima te je to ujedno i potvrda vrhunske kvalitete naših proizvoda. Zigante svake godine donosi na tržište nove, uzbudljive proizvode i uvjerava kvalitetom okusa i dizajna. Čips s tartufima je neupitno bio hit, nakon čega slijede bijela i crna čokolada tartufima ili ketchup i majoneza s tartufima. Nastavno na naše prisustvo na Anugi, vjerujemo da će nam se otvoriti vrata novih tržišta te da će se u konačnici ostvariti glavna misija tvrtke Zigante tartufi- da Istarski tartufi budu dostupni svima u svijetu.

Krenuli smo dalje u potragu za našim izlagačima te smo posjetili halu zamrznute hrane i prostor tvrtke Frozen Food international iz Kukuljanova. Oduševili su nas svojom energijom, a i svojim proizvodom. Naime, bave se samo proizvodnjom jednog proizvoda, smrznute originalne bosanske lepinje – OrLe, koju proizvode u 3 gramaže i s kojom rade odličan posao. To pokazuje činjenica da im izvoz predstavlja 80% cjelokupnog prometa. Vesela ekipa na štandu rekla nam je da su na Anugi drugi puta i da je sudjelovanje na sajmu odlično iskustvo jer imaju izvrstan odaziv, a uz to je sajam dobar test kvalitete samog proizvoda jer ga nigdje drugdje nemaju priliku predstaviti tolikim ljudima. U svakom slučaju, izvrstan su primjer potpunog fokusa na kvalitetu.

Naravno da nismo mogli previdjeti veliki izložbeni prostor Podravke koja se na ovogodišnjoj Anugi predstavila u suradnji s partnerskom tvrtkom Žito iz Slovenije. Srdačna i brojčana ekipa veselo nas je primila, a u razgovoru sa Sandrom Ledić, direktoricom međunarodne prodaje, saznali smo: Žito već godinama sudjeluje kao izlagač na Anuga sajmu, no od kada je postalo dio Grupe Podravka imamo zajedničko izlaganje. Upravo s tim zajedničkim izlaganjem, koristimo sinergiju i sve moguće potencijale zajedničke prodaje. Sudjelovanje na sajmu prvenstveno je prilika da se susretnete s partnerima koji dolaze sa svih strana svijeta te na jednom mjestu obavite godišnje razgovore, jer je sigurno da radi obima posla ne možemo u godinu dana obići sve kontinente i države s kojima poslujemo. Upravo radi navedenog, važnost sajma za poslovanje Grupe Podravka je velika. Naravno da smo ostvarili i nove kontakte, kojih je bilo dosta iz prekooceanskih zemalja i s novih tržišta. Nakon sajma nadamo se daljnjem proširenju posla u svim kategorijama kako Žito tako i Podravka brandova.

Posjetili smo i halu 2.2. koja je u potpunosti posvećena kruhu i pecivu. Ondje smo posjetili tvrtku New Bakery d.o.o. iz Lukavca kod Velike Gorice koja je specijalizirana za proizvodnju baklava. Nazivaju se najvećom europskom tvornicom baklava. Zanimljivo je da većinu prometa ostvare izvozom, ponajviše u Veliku Britaniju, a tek su u zadnje vrijeme krenuli s distribucijom na hrvatskom tržištu. U ponudi imaju velik broj različitih vrsta baklave, a njihova je posebnost da su svi komadi veličine jednog zalogaja. Kvalitetu baklava prate i lijepa pakiranja, pa je to izvrstan primjer kako se uvođenjem malih promjena tradicionalni proizvod može uvesti u premium segment. Direktorica tvrtke New Bakery Emira Jakupović rekla nam je: Anuga se održava svake druge godine, a mi prisustvujemo od 2015., dakle gotovo odmah nakon osnutka tvrtke.

Izlaganje je već gotovo postala tradicija, pa jedne godine izlažemo na Anugi, druge na SIAL-u u Parizu i tako naizmjenično. Kako se 99% naše prodaje temelji na izvozu, a naša ciljana tržišta su inozemna, iz iskustva smo naučili da se najbolji kontakti ostvaruju upravo na specijaliziranim inozemnim sajmovima. Naravno, iz svih ostvarenih kontakata ne izrodi se suradnja, ali mi smo našim realizacijama vrlo zadovoljni. Pažljivo smo promišljali i analizirali kako bismo najbolje i najučinkovitije iskoristili sredstva predviđena za promociju i marketing te je to razlog zašto je Anuga nezaobilazna. Zbog velikog interesa izlagača, kako bismo uopće uspjeli dobiti izložbeni štand, mahom je prijave potrebno uputiti i do godinu dana unaprijed. Mi se zapravo odmah nakon završetka sajma počinjemo pripremati za idući. Bitno je naglasiti da nam je Anuga jedinstvena prilika i za susret s postojećim kupcima i partnerima, jer ih većina posjećuje ili izlaže na Anugi.
Regionalni pogled

Budući da smo bili u jakom regionalnom sastavu, posjetili smo sve izlagače iz Slovenije, Hrvatske, Srbije, Bosne i Hercegovine te Makedonije. Drago nam je da svake godine na Anugi ima sve više i više izlagača iz naše regije, bez obzira na to radi li se o znaku gospodarskog rasta ili jednostavno boljoj svjesnosti o potrebi za takvim predstavljanjima i gledanjem van domaćih tržišta.
Spomenut ću samo nekoliko primjera koji su mi posebno ostali u sjećanju. Na primjer, makedonska tvrtka Kadino ručno radi bureke koji su brzo smrznuti i spremni za pećnicu. Na prvu, ideja i nije nešto posebno originalna – barem za naše prostore. Međutim, izvedba je izvrsno odrađena, a proizvodi su visoke kvalitete. O tome govori i činjenica da pri kušanju nismo mogli vjerovati da je riječ o zamrznutim proizvodima. Kao i mnogi o kojima je do sada bilo riječi, Kadino većinu prometa ostvaruje izvozom.

Druga tvrtka iz Makedonije, Mama's Food LLC također je imala je lijep izlagački prostor, a glavni proizvod im je ajvar koji su dizajnom ambalaže, kreativnim varijacijama okusa i naglaskom na prirodnu recepturu uspjeli podići u premium segment, što im je osiguralo uspjeh na međunarodnom tržištu. (Slike)

Još jedan zanimljiv primjer svakako je tvrtka Incom iz Slovenije koja proizvodi sladolede robne marke Leone. Za tvrtke iz naše regije proizvoditi trgovačke robne marke često je dobra poslovna prilika jer se time relativno lako popune proizvodni kapaciteti. Međutim, tvrtka Incom odlučila se na teži put. U jako kompetitivnoj kategoriji uspjeli su napraviti odmak od drugih s inovativnim dizajnom samog proizvoda - kornet u obliku ruže. Također, s nutritivne strane napravili su odličan posao jer sladoled ima visoku proteinsku vrijednost, malo kalorija i šećera, a uz to je primjeren za vegane. Tako su pozicionirali svoj sladoled u zdravi segment. Povrh svega, sladoled je izvrsnog okusa.

Možda je pomalo ironična činjenica da čak tri tradicionalna bosanska proizvoda: baklavu, burek i lepinju, uspješno izvoze tri tvrtke koje nisu iz Bosne. No, ja u tome vidim potvrdu činjenice da se pravim pristupom može napraviti dobar posao modifikacijom postojećih ideja.

Posjet sajmu iskoristili smo i za upijanje novih znanja, pa smo popratili i konferencije koje se odvijaju za vrijeme Anuga sajma. Ove godine, u tri dana na konferencijskom programu našle su se tri glavne teme. NEWTRITION X konferencija je na kojoj je bilo riječi o novim trendovima koji idu u smjeru personaliziranih planova prehrane, prilagođenih svakom pojedincu, bilo po životnom stilu, zdravstvenim smjernicama ili čak genetici - da, postoji gen koji definira koliko vam prija slatko!

Nakon toga, posjetili smo iFood - konferenciju o novoj vrsti prehrane na kojoj smo saznali da će jedan od važnih izvora prehrane biti kukci. Također, uvjerili smo se kako se rade sve bolje i bolje biljne alternative mesu, kao i to da se meso može uzgojiti neovisno o prisutnosti žive životinje. Naposljetku, sudjelovali smo na E-grocery konferenciji o razvoju e-trgovine na kojoj smo čuli zanimljive primjere razvoja projekata u pojedinim zemljama, ali i pomalo zabrinjavajuće najave za budućnost. Prema predviđanjima, proizvodi koje trebamo uskoro će nam automatski dolaziti na kućni prag uz pomoć automatizacije i strojnog učenja. Na nama će biti odluka o tome što ćemo sa svim slobodnim vremenom koje će ostati na raspolaganju kad nam automatizacija preuzme većinu dnevnih poslova.

Nadam se da sam uspio prenijeti barem djelić atmosfere s najvećeg prehrambenog sajma za koji svakako preporučujem da se posjeti barem jednom. Prva prilika će biti za dvije godine na Anugi 2021. Također, nekoliko prezentacija smo čak uspjeli i dobiti. Ako biste htjeli dobiti više informacija, javite se!

-
Pripremio: Aljoša Parotat, aljosa@b2bmedia.org