IN STORE  in your country  
HRVATSKA
Intervju
29.04.2021.

Regionalni intervju

Koncept poslovanja koji štedi i vrijeme i novac kupaca

Tekst je izašao u 93. InStore magazinu.

Fokus je bio i ostao na našim kupcima, zaposlenicima i partnerima, jer samo u međusobnoj sinergiji možemo nastaviti rasti i razvijati se.

Posebno smo ponosni što smo u ožujku 2020. godine implementirali odluku o povećanju plaća, u prosjeku od 22%, na razini cijele kompanije, s fokusom na naše zaposlenike u maloprodaji i proizvodnji.

U prošloj godini najveći bosanskohercegovački trgovački lanac uspješno je održao svoje poslovanje i bio podrška kompletnom FMCG lancu. Intenzivno su živjeli svoju viziju, samo prilagođenu vremenu u kojem su se našli. U ožujku 2020. godine implementirali su odluku o povećanju plaća, s fokusom na zaposlene u maloprodaji i proizvodnji. Unatoč krizi i pandemiji, otvorili su pet novih trgovina, od čega posebno ističu otvaranje Bingo City centra u Sarajevu, u sklopu kojeg se nalazi njihova najveća i najmodernija trgovina. O poslovanju i uspjesima u vrijeme pandemije razgovarali smo s Edinom Ibrahimovićem, izvršnim direktorom za biznis operacije.

Izvanredne okolnosti koje su nas zatekle u ožujku 2020. iziskivale su posebnu organizaciju u poslovanju. Na koji ste se način uspjeli prilagoditi situaciji?

Početak pandemije donio je nešto s čime se do sada nismo susreli, kako u poslovnom okruženju, tako i u životu. Iz ove perspektive, sa sigurnošću mogu reći da će se o organizaciji poslovanja na početku pandemije još dugo pričati i pisati, te vjerujem da će buduće generacije u sklopu studija na ekonomskim fakultetima izučavati modele poslovanja koje smo provodili od ožujka 2020. godine.

Svjedočili smo trenutku u kojem je trgovina postala puno više od industrije. Do izražaja je došla naša odgovornost da osiguramo dovoljne količine artikala i kontinuitet opskrbe u našim trgovinama za sve kupce i na taj način pružimo osjećaj sigurnosti. U isto vrijeme, snažan fokus smo stavili na zaštitu zdravlja naših zaposlenika i kupaca, kroz provođenje epidemioloških mjera.

Uspjeli smo biti brzi i dobro koordinirani zbog posvećenosti svih zaposlenika, te uz vrhunsku suradnju svih naših partnera i dobavljača. Svjedočili smo velikoj solidarnosti u svim segmentima i još jednom smo pokazali da zajednički možemo nadići sve izazove. U tome su nam pomogli posebno domaći proizvođači, s kojima smo zajedničkim naporima osigurali kontinuitet u lancu opskrbe.

Kakva je bila vaša vizija i što ste željeli učiniti i postići s kompanijom u prošloj godini?! Što su bili vaši planovi, a čime ste se zapravo bavili u stvarnosti i svakodnevnom radu?

Rekao bih da smo u prošloj godini intenzivno živjeli našu viziju, samo prilagođenu vremenu u kojem smo se nalazili.

U našem su fokusu više nego ikada ljudi i posebno smo ponosni što smo u ožujku 2020. godine implementirali odluku o povećanju plaća, u prosjeku od 22%, na razini cijele kompanije, s fokusom na naše zaposlenike u maloprodaji i proizvodnji.

Nastavak širenja maloprodajne mreže, podizanje razine kvalitete usluga i ambijenta u našim trgovinama, zadovoljni zaposlenici, potrošači i partneri, razvoj proizvodnih kapaciteta unutar grupacije i podrška domaćoj proizvodnji bili su i ostali naš fokus.

U skladu s tim postulatima radili smo i u prošloj godini. Unatoč krizi i pandemiji otvorili smo pet novih trgovina, od čega bih posebno istaknuo otvaranje Bingo City centra u Sarajevu, u sklopu kojeg se nalazi naša najveća i najmodernija trgovina.

Također, u tom smo vremenu dali podršku svim našim dobavljačima, osiguranjem dodatne likvidnosti koja im je bila nužna za nabavke svih potrebnih roba, na taj način ih rasteretili zaduženja kod banaka i osigurali kontinuitet opskrbe.

Jeste li zadovoljni rezultatima ostvarenima u 2020.? S ove točke gledišta, je li postojalo nešto što ste mogli učiniti drukčije i, ako jest, što je to?

Održali smo stabilnost kompanije, bili smo tu kada je zajednici bilo najpotrebnije, te čak uspjeli i povećati plaće. Ti su potezi pokazali snagu naše kompanije i nama su bitniji od svih poslovnih rezultata, s kojima unatoč svim izazovima možemo biti zadovoljni.

Naravno, lako je biti general poslije bitke i suludo bi bilo reći da iz ove perspektive ne bismo ništa mijenjali. Međutim, ponosan sam što smo uspjeli napraviti ono najbitnije, sačuvati radna mjesta i osigurati mjesto sigurne kupovine za sve naše kupce. Taj potez dobiva na težini kada stvari stavimo u kontekst situacije u kojoj smo se našli, jer smo u jednom trenutku imali gotovo 3000 zaposlenika koji zbog ograničenja nisu mogli raditi i obavljati svoje poslove.

Prema Vašem mišljenju, koje će navike potrošača, razvijene tijekom krize, postojati i nakon nje? Hoće li se, i u kojoj mjeri, post¬covid trgovina razlikovati od razdoblja prije izbijanja pandemije?

Sigurno je da su kriza i pandemija promijenile potrošačke navike, kojima se iz dana u dan prilagođavamo, odgovarajući na “novo normalno”. Frekvencija kupovina se smanjila, a potrošačka košarica povećala. Nekada je odlazak u trgovinu imao dimenziju „doživljaja kupovine“, a sada u izmijenjenim okolnostima kupci dolaze s maskama na licima, pripremljenim popisima i provode manje vremena u procesu kupovine. Kriza je svakako donijela veću cjenovnu osjetljivost i povećan udio cjenovnih promocija i akcija u ukupnoj prodaji. Značajno je porastao i udio online kupovine, posebno u kategorijama tehnike i odjeće.

Koliki je ukupan broj objekata i koliko zaposlenih ima kompanija Bingo?

Trenutačno imamo 218 maloprodajnih objekata i 65 restorana u sklopu naših centara, te samo u ta dva sektora zapošljavamo 7700 ljudi. Zajedno s naših 19 kompanija, od kojih je 10 proizvodnih, u sklopu grupacije imamo 9000 zaposlenih.

Kakvi su daljnji planovi za razvoj maloprodajne mreže? Što bi moglo unaprijediti kompletnu FMCG industriju u našoj zemlji? Na što se treba posebno fokusirati kako bi svi u ovom kompleksnom lanci bili zadovoljni?

Fokus je bio i ostao na našim kupcima, zaposlenicima i partnerima, jer samo u međusobnoj sinergiji možemo nastaviti rasti i razvijati se.
Bingo će i u idućem razdoblju nastaviti sa širenjem maloprodajne mreže, kroz organski rast i otvaranje novih trgovina. U prvom kvartalu smo otvorili dvije nove trgovine manjeg formata u Mostaru i renovirali tri trgovine u Sarajevu.
Osim otvaranja novih, naš je fokus na renoviranju postojećih trgovina, s ciljem implementiranja najboljih standarda maloprodaje u čitavoj maloprodajnoj mreži.

U BiH još uvijek velik udio ima tradicionalna trgovina, osim toga, naše je tržište specifično zbog niza razloga. Kako vi, kao najveći, vidite daljnji razvoj maloprodajnog tržišta, lanca opskrbe, potrošača i njihovih kupovnih navika?

Visok udio tradicionalne trgovine obilježje je nekonsolidiranih tržišta i u tom kontekstu možemo očekivati nastavak procesa konsolidacije koji će se odvijati u idućem razdoblju. Brzina i dinamika konsolidacije ovisit će o više faktora, a prije svega o daljnjoj dinamici razvoja moderne trgovine. Naše je tržište specifično po tome što između moderne i tradicionalne trgovine egzistira i jak tzv. međukanal trgovine koji u svom poslovanju koristi alate obaju kanala.

Činjenica da je naše tržište specifično s aspekta državnog uređenja, što otežava poslovanje na nacionalnoj razini zbog različitih zakonskih propisa na pojedinima dijelovima (entitet, kanton, općina) kao i da razvoj trgovine i privrede, općenito, zahtijeva kvalitetniju prometnu infrastrukturu, sigurno određuje i brzinu konsolidacije tržišta.

Prikupljate li i na koji način podatke o svojim potrošačima te kako ih koristite? Što vam to omogućuje?

Bingo je na tržištu prisutan već više od 25 godina i svakako da smo kroz sve ove godine pažljivo osluškivali potrebe naših kupaca i u skladu s tim prilagođavali svoju ponudu. Kupac je sve vrijeme u našem fokusu i da smo na dobrom putu pokazuje činjenica da, ako promatramo tako da je jedan račun ekvivalent jednom kupcu, u našim maloprodajnim objektima prosječno čitava BiH mjesečno obavi dvije kupovine. Tržište BiH vrlo je specifično, trudimo se kupcima prilagoditi na lokalnoj razini.

Razne marketinške aktivnosti koje planiramo na godišnjoj razini, programi lojalnosti, dostupna istraživanja tržišta, praćenje potrošačke košarice, ali i izravni kontakti s našim potrošačima kroz korisnički servis, važan su izvor informacija koji nam pomažu pri kreiranju najboljeg miksa ponude za naše potrošače.

Potkraj rujna prošle godine otvoren je BINGO CITY CENTER SARAJEVO, u sklopu kojeg se nalazi najveći hipermarket u Bosni i Hercegovini, koji nudi potpuni užitak kupovine. Slogan »Veliki Bingo, za velike gurmane, hedoniste, promjene, užitke, zabave itd.» vrlo je hrabar i prilagođen predstavljanju širokog asortimana. Prešli ste na jedan novi nivo poslovanja. Recite nam nešto više o tom formatu? S kojom idejom je otvoren i zbog čega ste se opredijelili na taj poslovni potez?

Na projekt Bingo City centra u Sarajevu posebno smo ponosni, s obzirom na to da je čitav projekt izveden u suradnji s bh. kompanijama, po najvišim svjetskim standardima, počevši od samog idejnog rješenja, gradnje i ugođaja koji pruža našim kupcima.

Hipermarket koji se nalazi u sklopu centra jedinstven je u BiH, a i u široj regiji, i to ne samo s aspekta veličine, nego i store in store koncepta kupovine. Širok asortiman koji se nalazi na jednome mjestu, u suvremenom ambijentu hipermarketa, najbolji je primjer našeg koncepta poslovanja koji štedi i vrijeme i novac.

Što biste poručili vašim dobavljačima i potrošačima? Što mogu očekivati od vas, na što će se fokusirati vaše poslovanje u budućnosti?

Kroz sve smo prošli zajedno i dalje ćemo rasti zajedno, kako u segmentu trgovine, tako i u daljnjem razvoju naših proizvodnih kompanija. Ostajemo dosljedni u pružanju podrške domaćim proizvođačima. U našem će fokusu uvijek biti i zadovoljstvo naših potrošača, zaposlenika i poslovnih partnera.

Kupac je sve vrijeme u našem fokusu i da smo na dobrom putu pokazuje činjenica da, ako promatramo tako da je jedan račun ekvivalent jednom kupcu, u našim maloprodajnim objektima prosječno čitava BiH mjesečno obavi dvije kupovine.

Tekst je izašao u 93. InStore magazinu.

-
Razgovarala: Edina Mizić