IN STORE  in your country  
HRVATSKA
Intervju
17.06.2019.

Dino Ćoza Saršon, direktor, Adrialab, JGL Grupa

Mladi tim - pokretač ideja

Ključna zadaća Adrialaba u sklopu JGL Grupe jest revitalizacija i internacionalizacija preuzetih brandova i proizvoda te širenje proizvodnje. Poslovni prihod raste otprilike 20% godišnje te u ovom trenutku uspješno ispunjavamo postavljene ciljeve prateći strateške smjernice na razini cijele grupacije.

Dino Ćoza Saršon svoj poslovni put započinje pripravništvom u proizvodnji JGL-a odmah po završetku studija farmacije u Zagrebu. Nakon odrađenog staža u proizvodnji neko vrijeme provodi u Odjelu istraživanja i razvoja na poslovima tehnološkog razvoja. Potom prelazi u poslovnu jedinicu za stratešku analizu i kontroling da bi tijekom 2014. godine u sklopu infrastrukturnih investicija JGL Grupe koordinirao izgradnju i puštanje u pogon proizvodne lokacije Adrialaba. Po dobivanju proizvodne dozvole, preuzima ulogu voditelja farmaceutsko-tehničkih poslova, a od 2017. godine i odgovornost člana Uprave Adrialaba.

Kad i kako kreće priča o Adrialabu? Kakav odnos imate s JGL-om?

JGL je 100%-tni vlasnik Adrialaba. Naša priča započinje nekoliko godina prije samog osnutka tvrtke. Naime, uslijed ubrzane ekspanzije JGL Grupe i strateškog fokusa u respiratornom i oftalmološkom segmentu farmaceutike, javlja se potreba za optimizacijama u središnjem vrijednosnom lancu kompanije (strateški marketing, razvoj, registracije i farmaceutsko-tehnički poslovi). JGL je u to vrijeme uz lijekove proizvodio i razne druge regulatorne kategorije poput kozmetike, biocida i dodataka prehrani, što je zbog samih regulatornih zahtjeva proizvodnje lijekova iznimno komplicirano.

Istovremeno unutar kuće imali smo nekoliko snažnih brandova u području njege pelenske regije (Dječja mast JGL), prirodne kozmetike, funkcionalnih čajeva i sirupa (Holyplant), topikalnih dermatoloških preparata (Jecol, Cinkoderm, Combusten), topikalnih antiseptika (Dermospray) i repelenata (Dr.Bezz, Kamfor). Navedenu potrebu za optimizacijama vidjeli smo kao priliku za pokretanje nove kompanije fokusirane na daljnji razvoj spomenutih brandova i potrošačkih segmenata. Pritom je Adrialab osmišljen kao vertikalno integrirana kompanija s vlastitim razvojem, proizvodnjom i prodajom zbog nužne fleksibilnosti teško dostižne ako bi pojedine ključne procese nastavili dijeliti s matičnom kompanijom. Pritom se upravljanje portfeljem obiju kompanija usklađuje kroz djelovanje odbora za upravljanje portfeljem JGL-a.

Adrialab karakterizira fleksibilna i moderna proizvodnja. Kako biste opisali vašu proizvodnju? Za proizvodnju čega ste specijalizirani?

Adrialab je tvrtka specijalizirana za proizvodnju polučvrstih oblika (kreme, masti, gelovi) i otopina. U našim pogonima opremamo različite formate tuba, lončića, bočica i sprejeva čime postižemo fleksibilnost nužnu za zadovoljavanje svih potreba i želja kupaca. S druge strane, aktivnosti proizvodnje odvijaju se u čistim prostorima projektiranim u skladu s EU GMP normom za lijekove, dok je sustav kvalitete certificiran putem ISO normi za proizvodnju medicinskih proizvoda, kozmetike i dodataka prehrani.

Kojim kapacitetima raspolažete? Imate li prostora za ugovorne proizvodnje na tržištu Hrvatske i/ili regije?

Adrialab trenutačno raspolaže kapacitetom od pet milijuna jedinica gotovih proizvoda. U kontekstu potreba proizvodnje, kako vlastitih brandova, tako i segmentu ugovorne proizvodnje još uvijek imamo dovoljno prostora u trenutačno dostupnim kapacitetima te brzo možemo odgovoriti na potrebe kupaca.

Kao i svaka proizvodna kompanija, nastojimo povećati udio izvoza u našim prihodima. Ponajprije zbog ekonomija obujma koje širenje baze kupaca omogućuje. Istovremeno, kontinuirana internacionalizacija poslovanja utkana je u samo tkivo JGL Grupe, a samim time i Adrialaba. Ciljane vlastite brandirane proizvode trenutačno izvozimo u BiH i Makedoniju, a ubrzo očekujemo i prve izvoze u Srbiju i Sloveniju. Kupce ugovorne proizvodnje, pak, snabdijevamo u Hrvatskoj i Mađarskoj. Direktni i indirektni izvoz trenutačno čine oko 30% prihoda Adrialaba.

Nudite široki portfelj brandiranih proizvoda od medicinskih proizvoda do dodataka prehrani i kozmetike za njegu kože djece i odraslih. Koliko vam udjela u poslovanju zauzimaju brandovi, a koliko proizvodnja PL-a?

Zaista nudimo širok asortiman kroz više regulatornih i potrošačkih kategorija. To je posljedica plasmana proizvoda na police ljekarni, drogerija i trgovačkih lanaca koji se razlikuju u ponudi asortimana i pristupu kupcima. Moram biti iskren i reći da smo navedenu situaciju u početku doživljavali kao opterećenje. Međutim, kako tržište teži konsolidaciji, a maloprodajni lanci u potrazi za novim poslovnim modelima i izvorima prihoda nerijetko kreću u nove segmente, njihovi asortimani sve se više preklapaju. U takvim okolnostima naša stečena znanja postaju sve vrjednija te se otvara niz mogućnosti u domeni razvoja vlastitog brandiranog portfelja i ugovorne proizvodnje.

U Adrialabu držimo balans među trećinama. Trećina prihoda dolazi iz plasmana u ljekarne, trećina iz drogerija i trgovačkih lanaca, dok trećina otpada na privatelabel kupce.

Zašto bi Dječja mast JGL trebala biti must have na policama trgovačkih lanaca i drogerija?

Dječja mast JGL je lider u području njege i zaštite pelenske regije od osipa. Radi se o tradicionalnoj ljekarničkoj recepturi koja je, a to je možda i najbitnije, ispitana na generacijama mama i beba. Riječ je, dakle, o sigurnom i djelotvornom proizvodu koji je odavno zadobio povjerenje potrošača. Dječja mast ima samo 4 sastojka, posebno odabrana i rigorozno ispitana za specifičnu namjenu nanošenja na dječju kožu koja je višestruko osjetljivija na vanjske čimbenike od kože odraslih. Pritom ne sadrži konzervanse i alergene.

Svjedoci smo poplave tržišta relativno velikim brojem novih proizvoda u području dječje njege, ali Dječja mast JGL ne posustaje ni nakon skoro 30 godina postojanja. Svaki potpuni asortiman dječje njege u svojoj ponudi sadrži i Dječju mast JGL jer na taj način odgovara direktno na potrebe i želje kupca. Naši distributeri i maloprodajni partneri itekako prepoznaju vrijednost Dječje masti JGL te im ovim putem zahvaljujem za podršci svih proteklih godina.

Nadam kako će ovaj intervju pobuditi zanimanje čitatelja za našu priču i moguću suradnju. Naše proizvode je, vjerujem, dobar dio čitatelja već imao priliku koristiti, a da možda nisu toga ni svjesni. Najljepše stvari iz Adrialaba tek dolaze...

Što je s ostalim vašim ključnim brandovima, možete li nam izdvojiti još neke od njih?

Danas Adrialab proizvodi više od 70 različitih proizvoda. Dok je Dječja mast JGL naš bestseller u svim prodajnim kanalima, vrijedi istaknuti da proizvodimo i na tržište stavljamo jednu od prvih linija prirodne kozmetike u Hrvatskoj. Riječ je o Holyplant kozmetici, lansiranoj prije više od dva desetljeća, koja uspješno odolijeva testu vremena zahvaljujući svojim vjernim kupcima. Upravo u sklopu Holyplant linije lansiramo najveći broj proizvoda u tekućoj godini, a naši razvojni planovi uključuju tridesetak novih lansiranja u sklopu Holyplant kozmetike do kraja 2020. godine. Radi se o zaokretu kojim nastojimo kapitalizirati naš tehnološki know-how prateći globalni trend razvoja ekološki održive kozmetike. Holyplant također obuhvaća niche liniju funkcionalnih čajeva i sirupa s jednako dugom tradicijom primjene.

Istovremeno, u kategoriji repelenata za topikalnu primjenu prisutni smo s Dr.Bezz linijom koja je u potpunosti bez dodatka DEET-a, a koji se u većini drugih repelenata, nažalost, koristi. Uz Holyplant kozmetiku, najveće stope rasta pak bilježimo u potražnji za našim antiseptikom Dermospray i topikalnim dermatološkim pripravcima.

Adrialab je mlada tvrtka, možete li nam opisati kako ste kroz godine ostvarivali rast prihoda?

Istina, toliko smo mladi da je većina naših proizvoda starija od same tvrtke. Ključna zadaća Adrialaba u sklopu JGL Grupe jest revitalizacija i internacionalizacija preuzetih brandova i proizvoda te širenje proizvodnje. Nakon kratkog razdoblja kontrakcije u 2016. godini, poslovni prihod raste otprilike 20% godišnje te u ovom trenutku uspješno ispunjavamo postavljene ciljeve prateći strateške smjernice na razini cijele grupacije.

Adrialab u suštini čini tim ljudi koji nisu samo zaposlenici, već pokretači, idejni začetnici, operativci i isporučitelji koji svakodnevno daju sve od sebe kako bi kupcima i potrošaču isporučili proizvod iznimne kvalitete. S obzirom na okolnosti zemlje u kojoj živimo i izazove s kojima se svakodnevno susrećemo, Adrialab vidim kao primjer kako mali broj odlično organiziranih i motiviranih ljudi može isporučivati zadivljujuće rezultate.

Na koji način komunicirate s trgovcima, a na koji s krajnjim potrošačima. Koliko ste prisutni online i je li se i vaše poslovanje digitaliziralo? Postoji li možda naznaka za web-shop?

Adrialabovo poslovanje je specifično jer poslujemo kroz dva bitno različita kanala u pogledu komunikacije i uvjeta poslovanja. Ono što je zajedničko za oba kanala distribucije su kontakt koji ostvaruju ljudi i, naravno, neizbježna elektronska pošta, a sve se bazira na iskrenoj dvosmjernoj komunikaciji. Uz kvalitetu proizvoda ona je najbitnija za uspješno pozicioniranje naših proizvoda na policama svih maloprodajnih partnera.

Nekada se komunikacija s pacijentima i potrošačima odvijala putem pošte i telefona, a danas je sve to zamijenila digitalna platforma. Naši ciljani korisnici iznimno su aktivni na društvenim mrežama, tako da im se svakodnevno obraćamo putem Facebooka ili savjetovališta.

S obzirom na zavidnu prisutnost naših proizvoda na svim prodajnim mjestima, do sada nismo aktivirali web-shop, ali je to zadaća koja nas uskoro čeka. Ona zahtijeva vrlo pažljiv i promišljen pristup jer iako je tehnički danas relativno jednostavno krenuti u online prodaju, puko otvaranje web-shopa ne donosi vrijednost kompaniji samo po sebi.

Istraživanje i razvoj svake kompanije u neku je ruku ključna komponenta. Vjerujem da je tako i kod vas. Možete li nam izdvojiti neki vaš proizvod na koji ste izuzetno ponosni?

Kvalitetni istraživanje i razvoj zalog su za budućnost tvrtke. Sve započinje s idejom. Ideje crpimo iz okoline u sklopu koje djelujemo, a najviše cijenimo prijedloge naših partnera, kupaca i korisnika. Također, redovito posjećujemo međunarodne sajmove koji su nepresušan izvor inspiracije i korisnih informacija o trendovima u područjima u kojima poslujemo.

S obzirom na lokaciju proizvodnog pogona, vrlo uspješnim pokazalo se zapošljavanje mladih i perspektivnih kadrova s Odjela za Biotehnologiju Sveučilišta u Rijeci koji u naš svakodnevni rad unose dozu maštovitosti koja je u ovom poslu prijeko potrebna.

Od dovršenih projekata istaknuo bih Combusten sprej za opekline s kojim smo u pogon pustili liniju za opremanje aerosola tehnologijom Bag On Valve (BOV), potom doradu linije za tubiranje, čime smo proširili ponudu formata za opremanje tuba te puštanje u pogon dedicirane linije za proizvodnju kozmetike s dodatkom glitera. Prvi noviteti s tih linija poput Holy kreme za ruke s baobabom i marelicom i Holy shimmer ulja već su na tržištu.

Koji su vaši planovi za budućnost? Možemo li očekivati uskoro neki novi proizvod?

Daljnje učvršćivanje tržišnih pozicija brandova u Hrvatskoj, nastavak procesa internacionalizacije te rast segmenta ugovorne proizvodnje – poluge su budućeg razvoja. Novi proizvodi koji proizlaze iz konstantnog inoviranja u segmentima preduvjet su za ostvarivanje naših zacrtanih planova. Lansiranja se u Adrialabu trenutačno događaju na mjesečnoj razini zbog potreba širenja asortimana koji će poduprijeti rast prihoda ili zamjena proizvoda u poodmakloj fazi životnog ciklusa.

-
Jelena Domović, jelena@b2bmedia.org