IN STORE  in your country  
HRVATSKA
Intervju
29.04.2021.

Na putu prema lideru u inovacijama

Tekst je izašao u 93. InStore magazinu.

Ništa ne možeš napraviti kao pojedinac, za uspjeh je presudan posvećeni tim, dobro poznavanje poslovne okoline, razvijen instinkt te, svakako, povjerenje u ljude – svoje kolege na poslu.

S 30 godina iskustva u FMCG-u, početkom ove godine Andrej Bele postao je predsjednik Uprave Stanić Beveragesa. Upravo tim povodom razgovarali smo o izazovima pandemije koronavirusa i kretanjima unutar JNSD kategorije te planovima za budućnost.

Kako je izgledao Vaš poslovni put? Koja Vas je pozicija do sada najviše oblikovala kao stručnjaka?

Opisati svoj poslovni put na neki je način kao da radim inventuru svog poslovnog života jer iza mene je ipak dobrih 30 godina karijere na raznim pozicijama, i to uglavnom u sferi FMCG industrije.

Karijeru sam započeo u punionici mineralne vode i gaziranih napitaka u rodnoj Rogaškoj Slatini, gdje i danas živim. Tu je punionicu Rogaški Vrelci u prvim godinama tranzicije slovenskog gospodarstva, 1997. godine, akvizirala Kolinska Ljubljana koja je tada bila najveća prehrambena kompanija u Sloveniji. U njoj sam proveo 10 godina na raznim vodećim pozicijama u području prodaje i marketinga.

Godine 2007., u potrazi za novim izazovima, prelazim također u prehrambenu kompaniju Žito d.d. Ljubljana, na poziciju izvršnog direktora Prodaje. Nakon 3 godine vraćam se u tada već „udruženu“ kompaniju Droga Kolinska Ljubljana na poziciju generalnog direktora Strateškog područja pića. Godinu nakon povratka u Drogu Kolinsku ona postaje predmet prodaje te Atlantic Grupa, kao najbolji ponuđač, postaje njezin vlasnik. Nepunu godinu dana nakon toga, preuzimam novu poziciju generalnog direktora Strateškog poslovnog područja kave te se selim u Beograd jer je ondje bila najveća pržionica i najveće tržište tog poslovnog područja. U Beogradu sam ostao 9 godina, tri mjeseca i 20 dana.

Teško mi je reći koja me je od tih pozicija najviše oblikovala kao stručnjaka jer je svaka donosila nešto novo te je bila nadgradnja u novom znanju i iskustvu donoseći razne nove sfere djelovanja. Potrebna je i upornost, ali i fleksibilnost, stabilnost i poduzetnost. I na kraju, čvrsto vjerujem da je odlika uspješnog poslovnog čovjeka u suvremenom poslovnom svijetu preuzimanje osobne odgovornosti u svemu što radi.

Na koji ste projekt do sada najponosniji?

U poslovnim godinama koje su iza mene bilo je puno projekata, nekih iznimno uspješnih, ali i onih manje uspješnih. Na sreću, niti jedan nije bio takav da bih ga nazvao „propalim projektom“. Od svih projekata izdvojio bih program lojalnosti koji smo napravili 2016. godine u Beogradu i nazvali ga „Noć Arome“. Naime, Grand Aroma bio je brend u portfelju kave, namijenjen mlađoj ženskoj ciljnoj skupini, koji je dvije godine (2014. i 2015.) bilježio slabije rezultate jer smo izgubili dio lojalnih potrošača.

Vođeni time, zamislili smo program lojalnosti organizirajući koncert poznatog glazbenog izvođača Vlade Georgijeva u Beogradskoj areni (danas Štark arena). Do ulaznice za koncert moglo se doći isključio kupovinom 3 kg kave Grand Aroma. Uz izuzetno zahtjevnu kampanju, u svega dva mjeseca kompletno smo rasprodali koncertni prostor (18.000 posjetitelja) poštujući sve pravne norme koje je bilo potrebno zadovoljiti.

Nikada do tada, pa ni nakon toga, niti jedna kompanija nije zakupila taj koncertni prostor te ga rasprodala isključivo programom lojalnosti potrošača.

U svojoj bogatoj karijeri radili ste na više vodećih pozicija. Koji su najveći izazovi s kojima ste se do sada susreli?

Svaka od vodećih pozicija sa sobom nosi određene izazove. Ipak, izdvojio bih trenutak selidbe u Beograd. Tada 2011., to je bilo poslovno i privatno iskušenje jer sam se prvi put susreo s novom kategorijom poslovanja, a to je kava, strateško poslovno područje koje je bilo najveće u Grupaciji. Dolazio sam u novu sredinu, kako poslovnog, tako i privatnog okruženja. U osvrtu na te godine, morao sam priznati sam sebi da se prve tri godine nisam osjećao komforno na toj poziciji, ali nakon toga bilo je sve lakše i lakše. Tome je sasvim sigurno pridonijela i činjenica da smo kao poslovno područje uvijek ispunjavali poslovne planove, te ih nerijetko i premašivali.

Izazovi s kojima sam se prvi put susreo bili su povezani s nelojalnom konkurencijom i sivim tržištem na području mog djelovanja, ali svakako je poslovni uspjeh bio taj koji je u većoj mjeri anulirao spomenute izazove.

Nedavno ste postali predsjednik Uprave Stanić Beveragesa. Planirate li uvoditi promjene u poslovne strategije? Kojim se smjernicama planirate voditi u daljnjem poslovanju?

Strategija kompanije Stanić Beverages jasno je definirana i usklađena sa strategijom Stanić Grupe u sastavu koje poslujemo. S obzirom na godinu (2020.) koja je iza nas, smatram da će sve kompanije, ne samo u regiji nego i šire, doživjeti promjene, a sve zbog globalne pandemije prouzrokovane Covidom-19. Nitko nije naslutio da ćemo i godinu dana nakon njegove pojave biti čvrsto pod pritiskom tog opasnog virusa. Svakako nam je i dalje na prvome mjestu očuvanje zdravlja naših zaposlenika te da u nemogućim uvjetima poslovanja omogućimo što sigurnije radno okruženje kako bi rizik za zdravlje bio sveden na minimum te da očuvamo sva radna mjesta.

Znamo da je i danas zdravstvena situacija u regiji vrlo loša, a mi imamo dvije tvornice, jednu u Hrvatskoj, drugu u Bosni i Hercegovini. Zbog nemogućnosti putovanja znatno nam je otežano obavljanje mnogih poslovnih funkcija, stoga možemo slobodno reći da je ovdje riječ o „kriznom upravljanju“ s vrlo promišljenim djelovanjem.

Trenutačno pa i srednjoročno planirano poslovanje usmjereno je na ublažavanje posljedica pandemije, koja i dalje traje pa se tako odluke donose svakodnevno. Stoga, teško je u ovom trenutku definirati precizne godišnje strategije, već se više služimo mjesečnim, pa čak i tjednim taktikama koje kreiramo za sva naša tržišta na kojima djelujemo.

Vaša posljednja pozicija bila je funkcija direktora Strateškog poslovnog područja kave u Atlantic Grupi, koliko su saznanja iz kategorije kave primjenjiva na bezalkoholna pića?

Kao što sam u uvodu rekao, obje kategorije spadaju u takozvani FMCG segment, a prije vođenja strateškog poslovnog područja kave, vodio sam područje pića. Sve su to slične kategorije koje sam „živio“ gotovo kroz cijelu poslovnu karijeru.

Kod svih tih kategorija na prvom je mjestu potrošač, njegove navike, očekivanja i želje te kako pomiriti nove trendove i saznanja iz tržišnih istraživanja u praksi.

Kategorija sokova i bezalkoholnih pića visoko je konkurentna, na koje se prednosti planirate osloniti kako biste pobijedili u tržišnoj utakmici?

Kategorija JNSD (juice, nectar, still drink) u kojoj smo lideri, veoma je zahtjevna kategorija, a liderska pozicija na tržištu pred nas postavlja ambiciozne zadatke. Konkurencija je velika, kako od strane domaćih proizvođača i uvoznih brendova, tako i zbog sve veće prisutnosti privatnih robnih marki u tom segmentu. Također, želio bih naglasiti da je lojalnost potrošača prema brendovima dosta manja nego što je, primjerice, u kategoriji kave, pa je iz tog razloga utoliko bitnije da pratimo potrošačke želje i navike.

Kako je Covid-19 utjecao na poslovanje Stanić Beveragesa?

Mislim da nema kompanije u okruženju, a ni globalno (osim farmaceutskih i sl.) koje nisu imale negativne utjecaje prouzročene pandemijom. Njezinom pojavom suočili smo se s novim momentima na tržištu, poput zabrane prelazaka granica županija, državnih granica te totalnog lockdowna, a svima nam je jasno što to znači za normalno poslovanje svakog tržišta. Pogotovo za tržište Hrvatske čiji je BDP uvelike ovisan o turističkoj sezoni.

Nadalje, udio segmenta HoReCa u našem je poslovanju iznimno velik, a ona u prošloj godini nije efektivno radila niti pola godine, a ove je godine otvorena niti mjesec dana, i to s tek nešto manje od 20% svojih kapaciteta. Mislim da je bilo koji komentar suvišan, osim da izrazim svoju želju da se situacija što prije normalizira. Ovogodišnje poslovanje setupirali smo tako da godinu odradimo što bolje te pripremamo trogodišnji plan s velikim naglaskom na oporavak naših brendova kao i cijele kategorije u idućoj godini.

S obzirom na nedavna zbivanja, koji nas trendovi i tržišna kretanja unutar kategorije očekuju u budućnosti?

Trendovi i kretanja uzročno-posljedično povezani su s globalnom situacijom o kojoj smo već dovoljno rekli. Prehrambene se navike stalno mijenjaju te smo svi više fokusirani na prirodnije i zdravije proizvode, proizvode s funkcionalnim dodacima s jedne strane, a s druge pak strane, vidimo da se potrošači okreću sve jednostavnijoj ili izvornoj prehrani. Mi smo svakako fokusirani na segment 100% voćnih sokova koji su kao takvi dostatna zamjena za voće u trenucima kad nam svježe voće nije dostupno. U skladu s time, prošle smo godine lansirali Juicy 100% kampanju „Zbogom, šećeru!“, čiji je ovogodišnji novi val upravo u medijima. Cilj nam je dodatno educirati potrošače o svim prednostima Juicy 100% sokova, na jednostavan i razumljiv način kroz različite kanale komunikacije.

Kakve su navike potrošača unutar ove kategorije? Postoji li ciljna grupa na koju se planirate posebno fokusirati u daljnjim aktivnostima?

Nedostatak lojalnosti unutar kategorije kod svih vodećih brendova, pa tako i kod nas, glavni je izazov s kojim se brend Juicy mora suočiti u idućim godinama. To znači nastavak ulaganja u inovacije i brend komunikaciju. Tako želimo povećati emocionalnu privrženost potrošača našem brendu i posljedično samu lojalnost. Primarna ciljna grupa u našem slučaju su žene, koje u većini kućanstava još uvijek dominantno donose odluke o kupnji u našoj kategoriji.

Kakvi su vam planovi za budućnost? Možemo li očekivati inovacije u vidu promjena u proizvodnji, novih proizvoda itd.?

Stanić Beverages svakako mora postati lider u inovacijama te još više istaknuti kvalitetne sastojke koji se nalaze u našim robnim markama Juicy, i to u svim njegovima segmentima. Od 100% sokova koji imaju 100% udio voća te su bez konzervansa, umjetnih aroma, boja i dodanog šećera, zatim Juicy i TO nektara, pa sve do našeg PET asortimana Juicy Fruits i Juicy Ice tea brenda.

U budućnosti naš je zadatak svakako postati prepoznatljiv igrač u segmentu svježe cijeđenih i prešanih sokova pod našim brendom Juicy Fresh, a to su prirodni sokovi koji predstavljaju unaprijeđenu verziju voćne svježine i vitalnosti. Treba, također, istaknuti da pažljivo pratimo trendove na području „On The Go“ konzumacije kao i područje VIN (vitaminski instant napitci) konzumacije te u skladu s time pripremamo novosti kod našeg brenda Juicy Vita.

Razmatramo određene potencijalne nove kooperacije u proizvodnji, ali i potencijalne mete za akvizicije.

Tekst je izašao u 93. InStore magazinu.

-
Pripremila: Barbara Božić, barbara@b2bmedia.org